Tuesday, January 18, 2011

V = IR

Hari ni dapat markah test physic, and as expected, I failed “fantastically”. Well, at least aku bukan yang paling rendah (second last), and markah aku lebih dari suku peratus, satu petanda baik bukan? Although I want to pass with flying colour result (ayat karangan bahasa inggeris form 5) but I cant force myself to “fall in love” with physic. Not with all those formulas to be memorized and numbers, oh God I REALLY REALLY REALLY hates numbers.

Walaupun aku tak suka (baca : benci) physic tapi aku tak boleh menyangkal bahawa orang physic banyak menabur bakti dalam bidang sains luar dari cabang physic. Lecturer biology aku kata bahawa kebanyakan vaksin-vaksin ditemui oleh orang physic, bukan orang biology, orang physic yang menjumpai teori manakala orang biology yang menjalankan practikalnya.

Sebab itulah bila seseorang tu master dalam math maka subjek-subjek sains lain akan menjadi sesenang kacang butir bagi mereka. Kerana math itu adalah ibu bagi segala subjek sains, maka sebab itulah syarat wajib kalau anda semua mahu amik aliran sains kena power dalam sujek math.

Disebabkan otak aku amat lembab mengira maka aliran sains amatlah tidak sesuai untuk diri aku. Seriously, I can’t do a simple math question and I can’t remember the multiplication table very well. Aku sendiri tak tahu macam mana aku boleh pass add math time SPM dulu. Mungkin pemeriksa itu sangat baik hati ataupun graf permakahan diturunkan untuk manusia-manusia yang macam aku.

Oleh itu aku amat menyarankan kerajaan supaya tiru sistem peperiksaan Jepun dengan mengadakan ujian kemasukkan ke universiti supaya seseorang itu boleh tahu kekuatan dan kelemahan masing-masing. Agar tidak membazir masa dengan aliran yang tidak sesuai untuk diri mereka (baca : aku).

But, at least now I’ve known my path after this long and tiring short period of time, what I want to be, where I’m going to go. And I’m gonna make sure that no one will stand on my way, not even my dad. Sorry dad, if you want a daughter to be a doctor so you can brag about it in front of your friend, that daughter is not gonna be me. (argh broken English)

So, berdasarkan mood aku hari ini aku mahu dedicate lagu ini kepada someone yang pernah jatuh dalam hidup mereka dan berani untuk bangkit kembali. Someone like me. J



~enjoy~

No comments:

Post a Comment