Wednesday, January 12, 2011

iron face lady

Dalam ramai-ramai lecturer aku ada seorang lecturer yang aku suka gelar sebagai TE KAME(kalau aku tak salah cara sebutannya memang macam ni). Te Kame ni kalau korang pernah tengok My Boss My Hero(drama jepun) korang akan perasan yang Sakaki Makio(watak utama) selalu panggil cikgu kelas dia sebagai Te Kame sebab cikgu tu garang dan suka seksa dia dengan kerja rumah yang melambak.

Te Kame bermaksud muka besi (ikut subtitle dalam cerita) so aku panggil lecturer aku ni sebagai Te Kame sebab dia suka seksa aku dengan kerja yang melambak-lambak. Dah la garang semacam, lepas tu bila orang tanya soalan dia tak nak jawab. Dalam kelas asyik belek-belek iphone jer.

Tahun ini dia kahwin, maka perangainya (teramat) sedikit berubah dari tahun lepas. Dia sudah tidak marah-marah dan suka buat lawak. Lawak yang paling best adalah lawak pecah kepala, contohnya “kalau awak buat pecah slide ini, maka pecah lah kepala awak” lawak kan?

Walaupun perkahwinan dia membawa (teramat sedikit) kebaikan buat aku. Namun keburukkannya teramatlah banyaknya. Disebabkan majlis perkahwinan dia dilangsungkan selama 10hari 10malam, maka kelas kami telah ketinggalan banyak topik, oleh itu kelas ganti terpaksa di adakan.

Bab buat kelas ganti tu aku tak kisah lah. Tapi yang buat kelas ganti masa rehat tu ape-kejadah-namanya-tu. Dah la kelas straight dari pukul 9 pagi sampai 6 petang, masa rehat dua jam pulak diambil buat kelas ganti. Bila kelas terakhir tamat jam 6 petang, semua muka macam zombie lapar nak terkam kambing.

Dah tu dia boleh pulak marah-marah suruh siapkan kerja, langsung tak ada belas kasihan. Aku rasa tentu banyak pahala yang dia dapat hari tu dari umpatan, cacian dan makian. Sekarang ni siapa yang kahwin, madam ke kami? Kenapa seksa kami sebegini rupa, apa salah kami.

Hari ini masa dalam kelas, Te Kame jalan tepi aku, aku nampak kakinya cedera, aku tak boleh halang diri aku dari berfikir ini adalah balasan dariNya.

No comments:

Post a Comment