Wednesday, December 8, 2010

first step

First step sentiasa menentukan apa yang yang bakal terjadi seterusnya. Contohnya sebelum ni tak pernah-pernah korang kapel. Tiba-tiba ada orang ajak kapel, sebab semua kawan ada pakwe/makwe masing-masing, dan yang  ajak kapel tu pun muka boleh tahan aje, jadi korang terus on. Mungkin masa tu korang fikir untuk seronok-soronok aje, tak pun untuk cari pengalaman, nanti tak lah ada yang kata korang kolot atau ketinggalan zaman.

Tapi pernah korang fikir apa yang akan terjadi seterusnya? Mungkin suatu hari nanti dia ajak masuk hutan untuk melihat “keindahan ciptaan Tuhan”atau mungkin buat “oral test” ke? Pernah tak korang fikir benda tu semua? Aku rasa mungkin sebab sebagai orang MELAYU kita suka berperangsangka baik terhadap semua orang. Betul aku cakap. Contohnya, bila orang letak makanan kat depan batang hidung korang mesti korang belasah aje tanpa fikir apa benda yang ditaruk kat dalam tu kan?

Tujuan aku tulis benda ni kerana aku ada plan untuk cuba-cuba hisap rokok. Tengok orang yang hisap rokok tu macam cool je, lagi pun rokok boleh hilangkan stress dan menguruskan badan. Tapi bila fikir balik bila aku dah start hisap rokok nanti mesti addicted, bila dah addict mesti kena buat keluar duit untuk beli rokok lagipun harga rokok selalu naik, dan penyakit yang bakal menyerang tubuh ini berderet senarainya, serta bila aku nak berhenti nanti kos dan masa yang bakal dibazirkan tak terhintung jumlahnya.

So, alternatifnya aku bersenam untuk menyihatkan badan, dan aku mark yang aku bersenam untuk menghilangkan stress bukan untuk menguruskan badan. Nanti bila badan tak kurus maka akan bertambah stress, bila bertambah stress maka akan bertambah makan banyak, dan lemak yang disimpan bakal mempunyai kawan yang bertambah-tambah lagi banyaknya.

So sentiasalah ingat bahawa setiap langkah pertama yang anda ambil bakal menetukan siapa anda pada masa hadapan. 

No comments:

Post a Comment